Zadbaj o zdrowie, dom i środowisko – skorzystaj z dofinansowania!
Z przyjemnością informujemy o uruchomieniu naboru w ramach rządowego Programu „Czyste Powietrze”, którego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery poprzez wymianę starych źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych.
Program skierowany jest do właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych oraz lokali mieszkalnych z odrębną księgą wieczystą. Dzięki dofinansowaniu można znacząco obniżyć koszty ogrzewania, poprawić komfort cieplny budynku i przyczynić się do ochrony środowiska.
1. Gminy punkt konsultacyjno-informacyjny programu „Czyste Powietrze” – gminni konsultanci udzielają informacji w zakresie funkcjonowania programu oraz pomagają mieszkańcom gminy w procesie składania wniosku o dofinansowanie, przygotowania dokumentów do rozliczenia dofinansowania, a w późniejszym etapie rozliczenie dotacji. Punkt zlokalizowany jest w Urzędzie Gminy w Dębowcu.
2. ”Czyste Powietrze” to rządowy program, którego celem jest zmniejszenie lub uniknięcie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń wprowadzanych do atmosfery przez domy jednorodzinne poprzez wymianę ich źródeł ciepła oraz termomodernizację.
Dla kogo?
Dla osób fizycznych, będących właścicielami lub współwłaścicielami:
budynku mieszkalnego jednorodzinnego;
lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą (maksymalnie dwa wyodrębnione lokale w budynku).
Minimalny okres własności musi wynosić 3 lata przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Wymóg ten nie dotyczy sytuacji spadkowych. Na co?
wymiana „kopciucha”, czyli nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe na nowy efektywny i ekologiczny kocioł;
modernizacja instalacji grzewczej (w tym montaż kolektorów słonecznych);
ocieplenie budynku;
wymiana okien i drzwi;
zakup rekuperacji, czyli wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła;
montaż instalacji fotowoltaicznej;
audyt energetyczny (pomoże uzyskać inwestorowi kompletną informację o potrzebach budynku oraz wykaże optymalny zakres prac, których realizacja przyczyni się do obniżenia rachunków za ogrzewanie budynku).
Progi dochodowe i maksymalne kwoty dotacji:
1) Część I dla poziomu podstawowego:
maksymalna kwota dofinasowania: do 40%;
dochód roczny właściciela/beneficjenta do 135 tys. zł.
2) Część II dla poziomu podwyższonego:
maksymalna kwota dofinansowania: do 70 %;
progi dochodowe:
2 250 zł/osobę w gospodarstwie wieloosobowym;
3 150 zł w gospodarstwie jednoosobowym;
roczny przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej – maksymalnie czterdziestokrotność kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.
3) Część III dla poziomu najwyższego:
maksymalna kwota dofinansowania: do 100%;
progi dochodowe:
1 300 zł/osobę w gospodarstwie wieloosobowym
1 800 zł w gospodarstwie jednoosobowym
lub otrzymywanie zasiłków (stały, okresowy, rodzinny, specjalny opiekuńczy)
roczny przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej – maksymalnie dwunastokrotność kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania w budynku powyżej 140 kWh/m2/rok.
Wnioskodawca, który zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania powinien uzyskać do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie (zgodnie z miejscem zamieszkania) zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jego gospodarstwa domowego. Zaświadczenia o dochodach w Gminie Dębowiec są wydawane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dębowcu, Dębowiec 81. Zaświadczenie ważne jest przez 3 miesiące od daty jego wystawienia. Ponadto Wnioskodawca musi wykonać audyt energetyczny przed rozpoczęciem inwestycji oraz dokument podsumowujący audyt energetyczny, który jest obowiązkowym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie, określającym rodzaj i zakres przedsięwzięcia, który będzie wymagany do zrealizowania w celu uzyskania dotacji. „DOTACJA – Instruktaż w pigułce”:
1) Zapoznaj się z zasadami funkcjonowania programu – masz możliwość skorzystania z rozmowy z konsultantem.
2) Określ zakres prac jakie niezbędne są do wykonania w Twoim budynku – w tej czynności pomoże wykonanie audytu energetycznego.
3) Przygotuj niezbędne dokumenty – podczas rozmowy z konsultantem otrzymasz druk z lista niezbędnych dokumentów.
4) Wypełnij i złóż wniosek o dofinansowanie – nie obawiaj się w danej czynności pomoże gminny konsultant.
5) Zapoznaj się i podpisz umowę o dofinansowanie – masz wątpliwości, przyjdź do Nas.
6) Podpisz umowę z Wykonawcą zadania.
7) Zrealizuj inwestycję, złóż wnioski o płatność i ciesz się obniżonymi rachunkami, kosztami ogrzewania budynku.
Prefinansowanie to po prostu zaliczka – część dotacji, którą wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej wypłaca na rachunek bankowy wykonawcy w ramach zawartej umowy. Dotacja z prefinansowaniem obejmuje wypłatę:
zaliczki przed rozpoczęciem prac – maksymalnie do wysokości 50% przyznanej dotacji przypadającej na dany zakres przedsięwzięcia
pozostałej części dotacji przypadającej na dany zakres przedsięwzięcia zawarty w umowie po wykonaniu całości inwestycji i złożeniu wniosku o płatność.
Przydatne linki:
Kalkulator dotacji: https://czystepowietrze.gov.pl/kalkulator-dotacji/
Kalkulator grubości izolacji: https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl
Lista zielonych urządzeń i materiałów www.lista-zum.ios.edu.pl